United States Court of Appeals
FOR THE EIGHTH CIRCUIT

No. 99-1813

Children's Broadcasting Corporation,
a Minnesota corporation,

Maintiff - Appellant,
Appeal from the United States
District Court for the
District of Minnesota.

V.
The Walt Disney Company, a Delaware
corporation; ABC Radio Networks,
Inc., a Delaware corporation,

Defendants - Appellees.

Submitted: February 16, 2000

Filed: April 10, 2001

Before MCMILLIAN, LAY, and JOHN R. GIBSON, Circuit Judges.

JOHN R. GIBSON, Circuit Judge.

Children's Broadcasting Corporation appeals from an order of the district court
that set aside a jury verdict for Children's on its claims for breach of contract and
misappropriation of trade secrets against ABC Radio Networks, Inc. and The Walt
Disney Company. The court concluded that Children's had not presented sufficient
evidence of causation and damages. |n addition to granting judgment asametter of law
for ABC Radio and Disney, thedistrict court granted their alternative motion for anew



trial. Wereversethe grant of judgment asamatter of law and affirm the grant of anew
trial limited to the issue of damages. We also affirm the district court's pre-trial grant
of summary judgment against Children's on four claims.

In the early 1990s, Children's created Radio AAHS, a 24-hour radio format
aimed at children age twelve and under and their parents. Also during that time period,
ABC Radio considered starting achildren’sradio network and approached Disney with
aproposal. At that time, Disney decided not to go forward.

By 1995, Radio AAHS was reaching around thirty percent of the United States
through company-owned and affiliated radio stations. Early that year, Children's
solicited ABC Radio to become its strategic partner, and executives from the two
companies discussed options. ABC Radio's plan to invest in Children's stalled after
Disney announced in July that it was purchasing Capital CitiesABC, Inc., the parent
corporation of ABC Radio. Bob Callahan, the president of ABC Radio, informed
Christopher Dahl, the president of Children's, that ABC Radio would not be investing
inother compani es pending the outcome of the Disney purchase. After waiting awhile,
Dahl approached ABC Radio to seeif the two companies could work out a deal.

In November 1995, Children's and ABC Radio entered into a letter agreement
under which ABC Radio agreed to provide certain servicesfor Radio AAHS, including
advertising sales, affiliate devel opment, and consulting. Children'sagreedto pay ABC
Radio $25,000 per month for services plus commissions on advertising sales.
Children's also gave ABC Radio a warrant to buy Children's stock. Although ABC
Radio agreed that it would not represent any third-party children's radio formats
without Children's consent, the contract specifically provided that ABC Radio could
represent "any format developed by ABC, itsparent, subsidiary or affiliated companies,
as congtituted now and in the future." Both parties agreed to keep information
developed during the term of the agreement confidential and to use this information

2



only for the purposes of the agreement. The agreement was terminable at will upon
ninety days written notice by ether party.

Aroundthe sametime ABC Radio entered into the agreement, it wasconsidering
entering thechildren'sradiofieldwith Disney. InJanuary 1996, thetwo companieshad
not yet decided to enter the market, but they continued to make plans for a network
called Radio Disney throughout the first half of 1996. Disney acquired Capita
Cities/ABC, Inc. on February 6, 1996.

On June 21, 1996, ABC Radio executives David Kantor and Scott McCarthy
met with executives of Children'sin Minneapolis. Kantor informed them that ABC
Radio was considering developing its own children's radio network, and he invited
Children's to become a "superaffiliate," carrying Radio Disney programming instead
of Radio AAHS programming. Dahl rejected this offer.

On June 27, Callahan sent a memo to Michael Eisner and Michael Ovitz
recommending the development of a children's radio network, beginning with afour-
month test period of Radio Disney in three markets. By letter dated July 25, ABC
Radio notified Children's that it was terminating the contract. The ninety-day notice
period expired on October 24, and the Radio Disney test began on November 18.
Children's continued to broadcast Radio AAHS until January 1998.

Children's brought this suit on September 26, 1996, aleging avariety of claims,
among them fraud, breach of contract, misappropriation of trade secrets, breach of
fiduciary duties, and negligent misrepresentation. Children'smoved for leaveto amend
its complaint to seek punitive damages; the district court denied this motion. After
discovery, ABC Radio and Disney moved for summary judgment, and thedistrict court
granted thismotion on al but three claims. These claims (breach of contract for failure
to use reasonable efforts to sell advertising and develop affiliates, breach of the

3



contractual duty of confidentiality, and misappropriation of trade secrets) weretried to
ajury in athree-week-long trial.

Thejury found that ABC Radio breached the contract with respect to advertising
sales and confidentiality and awarded $20 million to Children's for this breach. The
jury regjected Children's claim that ABC Radio breached the affiliate development
provision of the contract. Thejury also found that two of the seven items submitted by
Children'sastrade secretswere valid trade secrets: alist of Children'sadvertiserssold
and proposed and their rates and Children'stechniques and processesfor Radio AAHS
programming. The jury found that ABC Radio and Disney had misappropriated only
the advertiser list, awarding Children's $10 million from ABC Radio and $10 million
from Disney on thisclaim. Thejury determined that ABC Radio's breach of contract
was not a materia breach.

ABC Radio and Disney moved for judgment as a matter of law or, in the
aternative, anew trial. Thedistrict court found that the evidence supported the jury's
finding that ABC Radio breached the contract and that ABC Radio and Disney
misappropriated the advertiser list, but concluded that Children's had not presented
sufficient evidence of causation or damages.

In reaching its conclusion about causation, the district court discussed primarily
the testimony of Stephen Willis, one of Children's experts. It concluded that Willis's
testimony was nothing more than speculation; that it lacked any credible analysis to
support his causation theory; and that no facts supported his conclusions. The court
found that Children’'soffered no evidencethat any particular breach or misappropriation

The verdict form included the question of whether ABC Radio's breach was
material because Children's owed $91,000 under the contract. If the jury found the
breach to be material, Children's performance (and thus the payment) would be
excused.

4-



was the direct cause of a specific amount of damages. In addition, according to the
district court, Willis failed to address other factors that may have limited the success
of Radio AAHS.

Thedistrict court further found that Children'sfailed to present reliable evidence
of damages. It concluded that Willis's testimony that Children's was damaged in the
amount of $177 million wasbased on unreliablefinancial projectionsthat were created
with an assumption that Children's would have a long-term relationship with ABC
Radio and that did not take into account the fact that Radio AAHS had to compete with
Radio Disney. Thus, the court found that Willis's damages projections went so far
beyond realistic optimism asto be "fairy-tale-like." Thejury had no other evidenceon
which to base a damage award, according to the district court, and it was forced to
resort to speculation and conjecture. The court therefore granted judgment as amatter
of law to ABC Radio and Disney.

The district court aso granted a conditional new trial on the issues of causation
and damages. The district court stated that the reasoning supporting its grant of
judgment as a matter of law applied to the motion for new trial, that the findings on
causation and damages were unsupported by the evidence, and that the verdict
conflicted with the weight of the evidence. It also stated that it had erred by allowing
Williss testimony to stand and that this testimony had tainted the trial, thus requiring
anew trial.

Wereview agrant of judgment asamatter of law de novo, viewing the evidence
in the light most favorable to the nonmoving party while giving that party the benefit
of al reasonable inferences. Van Steenburgh v. Rival Co., 171 F.3d 1155, 1158 (8th
Cir. 1999). Judgment asamatter of law iswarranted only when all the evidence points
in one direction and no reasonabl e interpretations support the jury'sverdict. Mearsv.

-5



Nationwide Mut. Ins. Co., 91 F.3d 1118, 1122 (8th Cir. 1996); see also Fed. R. Civ.
P. 50(a)(1).

Thedistrict court upheld the jury'sfindings of breach and misappropriation, and
ABC Radio and Disney do not appeal these determinations. We agree that Children's
presented evidence from which a reasonable jury could conclude that ABC Radio
breached its contractual dutieswith respect to advertising salesand confidentiality and
that ABC Radio and Disney misappropriated a list of Children's advertisers. We
concludethedistrict court erred, however, by determining that ABC Radio and Disney
were entitled to judgment as a matter of law on the issues of causation and damages.?

A.

Children's presented evidence that ABC Radio's breach of the contract caused
damage. Dahl testified that Children's was relying on ABC Radio to sell advertising.
Willis testified that ABC Radio's failure to exercise reasonable efforts in advertising
salesled to adeclinein Children'srevenues. Lynne Gross, an expert who testified on
Children's behalf, concluded that if ABC Radio failed to perform under the contract,
as it related to both affiliate development and advertising sales, Children's would be
damaged.

Grosstestified regarding her understanding of the"first mover" advantage: when
abusinessisthefirst of its kind and it gets to a certain level, competitors will have a
difficult time unseating it. Her opinion was that Children's had the potential to obtain
such an advantage. A memo written by ABC Radio's Bart Catalane to Callahan and
Kantor supportsthisidea: "Thismarket will only support one major player--it'snot big

*The verdict form, the district court's order, and the parties' briefs segregate
causation from damages on both the contract claim and the trade secret claim. Our
analysis mirrors this segregation.

-6-



enough to support two--even Disney. The peoplewho get therefirst and in the biggest
way will win. Radio Aahshasahuge head start." Grossalso testified that ABC Radio
and Disney were able to accelerate their entry into the market by using information,
particularly information about advertising and marketing, they obtained from Children's.

ABC Radio documents show that its executives believed that it could use the
deal with Children's to "take control of how we enter or CBC exits the market." An
ABC Radio management review of Radio AAHS/Children's prepared by McCarthy
discussed the following defensive strategy: "Keep someone else from buying or
aligning with CBC. Could be largely accomplished with existing CBC/ABC
agreement.”

Children's also presented evidence that the misappropriation of its list of
advertisersand rates caused damage. Grosstestified that information about advertising
rates actually charged to a customer was valuable because a competitor could then
undersell by a small amount and get the advertiser. The ABC Radio management
review prepared by McCarthy discussed Radio AAHS sadvertisers. " Several accounts
have been devel opedinto significant dollars. However, competing venture could target
same accounts with same pitch." Finally, a planning document for Radio Disney
asserted that "Radio Disney network spots will be priced aggressively versus AAHS
(Radio Disney's spot rates are not projected to reach Radio AAHS| S| current spot rates
until 1999)."

Viewing thisevidencein thelight most favorableto Children's, we conclude that
It supportsthejury'sfinding that the breach of contract and the misappropriation of the
advertiser list caused harm to Children's. ABC Radio and Disney were not entitled to
judgment as a matter of law on causation.



Children's presented evidence that supportsthejury'saward of damages. Under
Minnesota law, damages for breach of contract must be proved to a reasonable
certainty, and a party cannot recover speculative, remote, or conjectural damages.
Leoni v. Bemis Co., 255 N.W.2d 824, 826 (Minn. 1977); see also Cardinal Consulting
Co. v. Circo Resorts, Inc., 297 N.W.2d 260, 266-67 (Minn. 1980). "Once the fact of
loss has been shown, the difficulty of proving itsamount will not preclude recovery so
long as there is proof of a reasonable basis upon which to approximate the amount."
Leoni, 255 N.W.2d at 826. Damages for misappropriation of a trade secret "can
include both the actual loss caused by misappropriation and the unjust enrichment
caused by misappropriation that is not taken into account in computing actual 10ss."
Minn. Stat. § 325C.03(a) (1998).

The district court found that the only damages evidence offered by Children's
was Willisstestimony. Tothe contrary, thejury had avariety of evidenceto consider.
Willis himself testified that if there were reasons for the decline in Children's value
other than the unlawful conduct of Disney and ABC Radio, adjustments would have
to be made to his $177 million calculation. Dahl testified that the market value of
Children'sat onetimewas closeto $100 million and that ABC Radio valued Children's
in the $20 million range. McCarthy stated in the ABC Radio management review that
it would cost between $60 million and $90 million to acquire Children's. There were
dozens of exhibitsin the record before the jury that included Children's revenues and
losses (both actual and projected), valuations of Children's assets, and actual and
potential advertising sales. The jury's award does not have to match any particular
figure in the evidence as long as the award "is within the mathematical limitations
established by the various witnesses and is otherwise reasonably supported by the
evidence asawhole." Carroll v. Pratt, 76 N.W.2d 693, 697 (Minn. 1956).




The Minnesota Court of Appealsupheld ajury award of $7,000 where the only
damages evidence presented placed the amount at $10,500. Fudally v. Ching Johnson
Builders, Inc., 360 N.W.2d 436 (Minn. Ct. App. 1985). The defendant argued that the
verdict wasnot supported by the evidence because nothing specific supported thejury's
calculation. Id. at 438-39. The court held that the award "was within the parameters
established by the evidence" and that the specificity urged by the defendant was
unnecessary to sustain the award. 1d. at 439.

Thejury wasentitled to sort through the evidence presented at trial and to arrive
at what it considered to be the damages caused by the conduct it found to be wrongful.
In short, there was evidence from which the jury could approximate the amount of
damages sustained by Children's. ABC Radio and Disney were not entitled to
judgment as a matter of law on damages.

Wereview aconditional grant of anew trial for abuse of discretion. Dominium
Magmt. Servs., Inc. v. Nationwide Hous. Group, 195 F.3d 358, 366 (8th Cir. 1999). A
motion for anew trial may be

bottomed on the claim that the verdict is against the weight of the
evidence, that the damages are excessive, or that, for other reasons, the
trial was not fair to the party moving; and may raise questions of law
arising out of alleged substantial errors in admission or reection of
evidence or instructions to the jury.

Montgomery Ward & Co. v. Duncan, 311 U.S. 243, 251 (1940). The district court
must articulate its reasons for granting a new trial to permit meaningful review of its
decison. Dominium, 195 F.3d at 366; see also Fed. R. Civ. P. 50(c)(1). "When
evidence is erroneously admitted or excluded or where thetrial court has erred in the
instructions to the jury, the trial court is considered in a better position to correct a

-0-



manifest injustice in ruling on the motion for new trial." Fireman's Fund Ins. Co. V.
Aalco Wrecking Co., 466 F.2d 179, 186 (8th Cir. 1972).

Here, the district court gave two reasons for granting a new trial. First, it
concluded that "the jury's findings on causation and damages were unsupported by the
evidence presented at trial and the verdict conflicts with the weight of the evidence on
these issues.” Second, it determined that it should have excluded or struck Willis's
testimony under Daubert v. Merrell Dow Pharmaceuticals, Inc., 509 U.S. 579 (1993),
and that thistestimony "tainted" thetrial by exposing thejury to an"exaggerated sum"
of damages.®

Had the district court actually excluded Willis's testimony, we would have
reviewed itsdecision for abuse of discretion. See General Elec. Co. v. Joiner, 522 U.S.
136, 138-39 (1997). "When evaluating the admissibility of expert testimony under
Federal Rule of Evidence 702, thedistrict court must look to both therelevancy and the
reliability of the testimony." Blue Dane Simmental Corp. v. American Simmental
Assn, 178 F.3d 1035, 1040 (8th Cir. 1999). Here, the district court found that Willis's
testimony was unreliable, stating that it was "speculative and based solely on
conjecture.”

Willisapplied an uncontroversial accounting method called discounted cash flow
to determinewhat the value of Children'swould have been in the absence of thealeged
wrongful conduct. He acknowledged, however, that he did not take into account the
announcement of Radio Disney as a competitor when drawing his conclusions. The

3Beforetrial, ABC Radio and Disney moved to exclude Willisstestimony under
Daubert, on the ground that it was unreliable speculation. Thedistrict court denied this
motion and overruled the majority of the various objections to Willis's testimony that
ABC Radio and Disney made at trial. Only when the district court considered the
motionfor anew trial did it concludethat it should not have allowed Willisstestimony.

-10-



agreement between Children's and ABC Radio did not include a non-compete clause,
and the establishment of Radio Disney cannot be considered wrongful conduct. The
existence of Radio Disney wasrelevant to Children'svalue, but Willisdid not consider
it. Cf. Blue Dane, 178 F.3d at 1040-41 (where economist used typical method of
analysis, but did not consider all independent variablesthat could affect hisconclusion,
district court did not abuse discretion by excluding testimony).

Willisstestimony at trial wasthat any breach of contract, any use of confidential
information, or any misappropriation of any trade secret caused the exact same amount
of damage to Children's:

But as a result of my studies, it was my judgment that the damage
determination that | made and testified to earlier would be the same
regardless of whether some or all of thisinformation was found to have
been used and, similarly, with respect to the efforts or lack of efforts
regarding the affiliates, the development or lack of development of
affiliates or revenues.

[11f any one of theitemswe've talked about--the failure to use reasonable
effortsregarding affiliates or thefailureto achieve advertising salesor the
use of any piece or al of the confidential information, including the trade
secrets--were or were not afinding of liability, all you need is any one of
them and the damage cal culation would be what my determination was.

The assertion that any or al of the alleged wrongful acts would have caused the same
outcomeisdubious. Children'sarguesthat, under Daubert, acourt can review only the
methodology of the expert, not his or her conclusions. "But nothing in . . . Daubert .
.. requiresadistrict court to admit opinion evidence that is connected to existing data
only by theipsedixit of the expert. A court may concludethat thereissimply too great
an analytical gap between the dataand the opinion proffered.” Joiner, 522 U.S. at 146.
Furthermore, Willis based his testimony on areport prepared with the assumption that
ABC Radio and Disney had engaged in avariety of wrongful conduct contained in the

-11-



origina complaint. Only three counts from the original complaint survived summary
judgment, but Willis's damages theory remained the same.

Willis failed to consider the effect of competition on Children's, his theory of
causation was questionable, and his testimony was based on areport prepared before
Children'sclaimswerenarrowed for trial. Thedistrict court did not abuseitsdiscretion
by concluding that it should have excluded Willis's testimony.

Thecourt found that anew trial was necessary because Willisstestimony tainted
thetrial. When assessing theimpact of improperly admitted evidence, thedistrict court
isin the best position to measure the effect on the jury. See Neely v. Martin K. Eby
Constr. Co., 386 U.S. 317, 325 (1967) (tria judge has "first-hand knowledge of
witnesses, testimony, and issues' and a "'fedl’ for the overall case"); Fireman's Fund,
466 F.2d at 186. Cf. United States v. Wilkins, 139 F.3d 603, 604-05 (8th Cir. 1998)
(in criminal case, district court in best position to judge whether evidence regarding
dismissed chargestainted jury's consideration of another count). Even though thejury
did not award $177 million, the damages amount to which Willis testified, the jury's
award of $20 million to Children's for breach of a contract that was terminable at will
with ninety days notice suggests to us that Williss testimony gave the jury an
unrealistic ideaof the appropriate measure of damages.* Thedistrict court'sdiscussion
of Williss testimony supportsits grant of anew trial on the issue of damages, and we
affirm on that issue.

“When a breaching party has the power to terminate a contract upon notice, the
genera rule is that the calculation of damages is limited to the notice period. See
Western Oil & Fuel Co. v. Kemp, 245 F.2d 633, 638-42 (8th Cir. 1957); Pappas v.
Stark, 142 N.W. 1046, 1048 (Minn. 1913); 3 E. Allan Farnsworth, Farnsworth on
Contracts 150 (2d ed. 1998).

12-



The district court did not suggest, however, that Willis's testimony tainted the
causation findings. Although the court concluded that "the jury'sfindings on causation
. .. were unsupported by the evidence presented at trial” when articulating its first
reason for granting anew trial, our discussion in Section | of this opinion demonstrates
that evidence other than Williss testimony supported a finding that the breach of
contract and the trade secret misappropriation caused some damage to Children's. On
nuMerous occasions, we have made clear that the district court has a duty to articulate
its reasons for overturning the jury's verdict when it grants a conditional motion for a
new trial on the ground that the verdict is against the weight of the evidence. E.qg.,
Dominium, 195 F.3d at 366; White v. Pence, 961 F.2d 776, 781 (8th Cir. 1992). The
district court's summary conclusion that the verdict on causation conflicted with the
weight of the evidence is insufficient to support the grant of anew trial on thisissue.
See Stafford v. Neurological Med., Inc., 811 F.2d 470, 474 (8th Cir. 1987).

Children'sasksustoreconsider several claimsonwhichthedistrict court granted
summary judgment before trial. We review a grant of summary judgment de novo,
viewing theevidencein thelight most favorabl e to the non-moving party and upholding
summary judgment where there are no genuine issues of material fact and the moving
party isentitled to judgment asamatter of law. Waynev. GenesisMed. Ctr., 140 F.3d
1145, 1147 (8th Cir. 1998) (per curiam); Fed. R. Civ. P. 56(c).

A.

Children's argues that the district court erred by granting summary judgment on
its negligent misrepresentation claim. A required element of this claim "is that the
alleged misrepresenter owes a duty of care to the person to whom they are providing
information.” Smithv. Woodwind Homes, Inc., 605 N.W.2d 418, 424 (Minn. Ct. App.
2000). Under Minnesota law, no duty of care exists between sophisticated equals

-13-



negotiating a business transaction unless the parties have a special relationship. Id. at
424-25; see also Safeco Ins. Co. of Am. v. Dain Bosworth Inc., 531 N.W.2d 867, 871-
72 (Minn. Ct. App. 1995). Because there is no evidence that ABC Radio and
Children's had a special relationship, ABC Radio owed no duty of careto Children's.
The claim for negligent misrepresentation necessarily fails.

B.

Children's argues that the district court erred by granting summary judgment on
its fraud claim. Under Minnesota law, the elements of fraud are the making of

a false representation of a past or existing material fact, susceptible of
knowledge, knowing it to befal se or without knowing whether it wastrue
or false, with the intention of inducing the person to whom it was made
to act in reliance upon it or under such circumstances that such person
was justified in so acting and was thereby decelved or induced to so act
to his damage.

Berryman v. Riegert, 175 N.W.2d 438, 442 (Minn. 1970).

Children's allegesthat ABC Radio represented that it would enter the children's
radio market only with Children's and that Disney had no intention of entering the
market. The evidence cited by Children's to support its claim that someone at ABC
Radio madetheserepresentationsisscant. At hisdeposition, Dahl testified that Kantor
said that ABC and Disney would not enter the children's radio market without
Children's. At trial, however, Dahl testified that Kantor never said that ABC and
Disney would not independently pursue children's radio. Dahl aso testified that
Callahan said that ABC Radio wanted to try children's radio with Children's, "And if
it doesn't work with you, we're going to probably--not probably. | think he said we're
going to abandon our efforts.” Dahl'sdepositiontestimony callsthistrial testimony into
guestion. At his deposition, he stated that he could not remember anyone other than

-14-



Kantor assuring that ABC Radio and Disney would not enter the children's radio
market. Dahl'sinconsistent testimony does not create a genuine issue of material fact.

This leaves only the testimony of Lance Riley, the in-house attorney for
Children's. At his deposition, he testified that a person from ABC Radio whom he
believed to be Kantor said that there would be no point in entering into the agreement
with Children'sif ABC Radio intended to compete with Children's. Riley clarified that
no one at ABC Radio said that it would not compete after the term of the agreement.
We cannot conclude that this evidence sufficed to create a genuine issue on the first
element of afraud claim: the making of afalse representation.

Furthermore, even if the evidence supported Children's contentions that ABC
Radio represented that neither it nor Disney would enter the children's radio market,
Children's would not have been justified in relying on these representations. Fraud
must be proved with reference to the specific intelligence and experience of the party
aleging it. Murphy v. Country House, Inc., 240 N.W.2d 507, 512 (Minn. 1976). A
memo written by Jim Gilbertson of Children'sindicatesthat Children'swaswell aware
that ABC Radio and Disney might enter the children'sradio market. Also, thereisno
indication that Children'sactually relied on any such representations. Attrial, Dahl was
asked why he considered it unlikely that Disney and ABC Radio would enter the
market without Children's, and he responded, "Well, number one, we had the contract
with ABC. And| regarded that asan extremely important document that would prevent
them from doing that." He did not say that someone represented that ABC Radio and
Disney would not enter the market. The agreement on which Dahl purported to rely
does not contain anon-compete clause. In fact, itslanguage seemsto contemplate that
ABC Radio or Disney, its future parent, might develop a children's radio format:
"Nothing herein shall be deemed to prevent ABC from representing or selling national
advertising time in connection with any format developed by ABC, its parent,
subsidiary or affiliated companies, as constituted now and in the future." (emphasis

-15-



added.) Cf. Henvitv. Kdler, 15 N.W.2d 780, 782 (Minn. 1944) (element of reliance
lacking where written stipulations of |ease contradicted alleged representations).

Children's further claims that ABC Radio's representations that it would keep
information confidential and use reasonable efforts to perform were fraudulent.
"[U]nder Minnesota law, a representation or expectation of future events is not
sufficient to support an action for fraud simply because the represented act or event did
or did not take place." Exeter Bancorporation, Inc. v. Kemper Sec. Group, Inc., 58
F.3d 1306, 1313 (8th Cir. 1995). A misrepresentation of a present intention to do
something in the future could constitute fraud if there is affirmative evidence that the
promisor had no intention of keeping the promise at thetime it wasmade. 1d. at 1312.
Because Children's offers no evidence that ABC Radio did not intend to perform when
it entered into the agreement, its allegations do not support a clam for fraud
independent of the breach of contract claim.

Children's also alleges that ABC Radio failed to disclose several facts. its
discussions with Disney about creating a children's radio network, its intention to use
the contract aspaid education, and its" self-serving" interpretation of the confidentiality
clause. "The general rule is that one party to a transaction has no duty to disclose
materia factstotheother." L & H Airco, Inc. v. Rapistan Corp., 446 N.W.2d 372, 380
(Minn. 1989) (internal quotation omitted). A duty may exist when a fiduciary
relationship exists between the parties, when disclosure is necessary to clarify
information previously disclosed, or when one party has special knowledge of material
facts to which the other does not have access. 1d. The third situation is the only one
that may apply here, and the Minnesota Supreme Court has "rarely addressed that
particular theory of fraud." Id.

Children's claim that ABC Radio should have disclosed itsinterpretation of the
confidentiality provision makes little sense. We see no support in Minnesota law for
Imposing a duty on sophisticated parties negotiating a contract at arms' length to

-16-



disclosetheir particular interpretations of its provisions. With regard to the remaining
two alleged nondisclosures, ABC Radio had no " special knowledge" that it should have
imparted to Children's. Children'swas aware that ABC Radio and Disney might form
a competing network, and it was also aware that ABC Radio would learn about
children's radio through the agreement.

The district court did not err in granting summary judgment against Children's
on itsfraud clam.

C.

Children's allegesthat ABC Radio acted asits agent, that it had fiduciary duties
to Children's, and that it breached these duties. Although the existence of an agency
relationship is generally a question of fact, summary judgment may be appropriate if
the evidenceis conclusive. Smith, 605 N.W.2d at 423. "[B]efore acourt will impose
a legal obligation on a person to act like an agent, the plaintiff must first introduce
factual evidence that he sought this arrangement and that the alleged agent consented
toit." PMH Props. v. Nichals, 263 N.W.2d 799, 803 (Minn. 1978). See also Nerlund
v. Schiavone, 84 N.W.2d 61, 65 (Minn. 1957) ("No one can become the agent of
another without the consent, either express or implied, of the principal."). Neither
Children's nor ABC Radio consented to a principal-agent relationship. In fact, they
expressly disclaimed any such relationship in their contract:

Nothing contained in this Agreement shall create or be deemed to create
any association, partnership, joint venture or the relationship of principal
and agent or employer and employee between the parties hereto, it being
understood that ABC and CBC shall perform al of their obligations
hereunder as fully independent parties.

Thisdisclaimer binds Children's and precludesits claim for breach of fiduciary duties.
Cf. Board of Tradev. Hammond Elevator Co., 198 U.S. 424, 437 (1905) (implying that

-17-



expressdisclaimer of principal-agent rel ationship woul d be decisive between the parties
involved in the disclaimer); Norsul Oil & Mining Co. v. Texaco, Inc., 703 F. Supp.
1520, 1545-46 (S.D. Fla. 1988); Wardley Corp. v. Welsh, 962 P.2d 86, 89 (Utah Ct.
App. 1998). Summary judgment on this claim was appropriate.

D.

Children's argues that the district court erred by granting summary judgment on
its claim that ABC Radio breached the contract's research provision. This provision
provides. "Upon request, ABC shall assist CBC in working with Arbitron, Radar and
other research companiesto refine and further devel op measurement methodol ogiesfor
CBC's audience." William McClenaghan, the person at ABC Radio who was
responsi blefor responding to Children'sresearch requests, stated in hisaffidavit: "CBC
never made any requeststo meto assist CBC inworking with Arbitron, Radar or other
research companies to refine and further develop measurement methodologies for
CBC's audience."

Children's directs us to M cClenaghan's deposition testimony, where he stated,
"AAHS wanted to go out and do more audience surveys, and | said that is not the way
to go." Children's also cites Gilbertson's deposition testimony, where he was asked,
"[D]o you know if anybody at CBC ever made arequest to ABC to work with any of
the research companies to refine and further devel op measurement methodologies for
CBC'saudience?' Gilbertson responded, "Again, | just don't recall if we asked in that
context. It'spossible. ... | don'trecal. | know | asked Mr. McClenaghan basically
for hisaid in research." Gilbertson was then asked, "Did you ask him to assist you to
refineor devel op measurement methodol ogiesfor CBC'saudience?' Hisresponsewas,
"l don't recall whether we did or not. | just don't recall if we asked that specific
guestion.” Thistestimony does not raise agenuine issue regarding whether Children's
asked ABC Radio to assist it in the specific way contemplated by the contractual

18-



provision. Without such arequest, there could be no breach. Thedistrict court did not
err by granting summary judgment against Children's on this claim.

V.

Finally, Children's arguesthat the district court erred by barring it from seeking
punitive damages on its commercial tort claims. In light of our disposition of these
claimsin Section |11, we need not addressthisargument. Wereversethedistrict court's
grant of judgment as a matter of law and remand the case for a new trial limited to
damages.®

A true copy.

Attest:

CLERK, U.S. COURT OF APPEALS, EIGHTH CIRCUIT.

>Our opinion should not be read to imply that the conduct that the jury found
wrongful caused any particular type of damage to Children's or that Children's is
entitled to any particular amount of damages.

-19-



